Press and Critiques

Fugl Fønix Temporær Kunsthall

adressautguiden210112.jpg

Utguiden i Adresseavisen 21.01.2012


Art writer Amalie Selvik writes about Fugl Fønix Temporary Art Hall

(link to separate article)

 

Dette kan ha vært middelalderpub

Under et oppryddingsprosjekt fant en kunstner det som kan ha vært en av Trondheims eldste puber.

Publisert 16.01.2012

Parkgården i Trondheim (Foto: Vigdis Wågø-Wares/NRK)

Parkgården i Trondheim har vært bygård for mange som tilhørte byens elite. Nå kan en glemt pub ha blitt funnet i byggets hvelvkjeller. Foto: Vigdis Wågø-Wares/NRK

– Det var helt magisk, sier Børge Kjeldstad om oppdagelsen han gjorde i Parkgården, like ved Vår Frue kirke i Trondheim.

Den siste tiden har kunstneren ryddet i den gamle bygården for å gjøre klar til en utstilling av sine egne bilder.

Under oppryddingsprosjektet kom han over hvelvkjelleren, som ingen hadde brukt på langt tid.

– Det lukta gammelt og det var omtrent som å komme inn i en middelalderverden, beskriver han.

Fra slutten av 1400-tallet

Den gamle kjelleren, som ligner en grotte, kan være en glemt skatt som nå er funnet.

– Hvis vi har virkelig flaks så er dette rådstuekjelleren. Den eneste kjelleren i Trondheim hvor det var lov til å skjenke vin, sier byhistoriker Terje Bratberg.

Han har gått ned den bratte steintrappa, og står på løsmassen som fyller opp gulvet i hvelvkjelleren.

– Jeg tør vedde veldig mye på at man oppdager at steinhellene som ligger langs veggen er en benk og at det er et fint, brolagt gulv i bunnen dersom man graver seg ned her.

Gammelt skjenkested

Bratberg mener det er mange tegn som peker mot at kjelleren en gang i tiden kan ha vært en av Trondheims eldste puber.

– Det er noen veldig fine skap her, og åpningen har ligget ut mot der Torvet lå før byen brant i 1681. En av Norges fremste arkeologer har sagt at den kanskje er fra sen middelalder. Det vil si slutten av 1450-1537.

Han er henrykt over hvor godt bevart kjelleren er.

– Den har nok hatt en lagerfunksjon i ettertid, og ble nok brukt fram til Befalsforeninga overtok bygget rundt 1916. Etter den tid gikk den sakte i glemmeboka. Inntil nå, sier Bratberg.

Vil servere vin i kjelleren igjen

De neste to ukene kan hvem som helst komme ned i kjelleren som en del av kunstutstillingen til Kjeldstad.

Men kunstneren er også medlem av styret til foreninga som eier bygget, og har et ønske om å åpne den gamle hvelvkjelleren for folket igjen.

– Jeg håper at det starter aktivitet her, og en vinstue ville jo vært sjarmerende.

Pulisert på NRK sine nettsider16.01.2012 (Here you can also see the TV recordings about this sent on national TV by NRK.)

Article about Trondheim Art Museum in Adresseavisen

I followed up my project during Trondheim Open with an article in Adresseavisen about the Art Museum in Trondheim:

copy_of_avisinnlegg_TKM.jpg

Article about Trondheim Open 2011

This article is written by Tone Mørkved and printed in Adresseavisen Oktober 12th, 2011. Photos by Dag-Arve Forbergskog and myself.

AdressaartikkelomTrondheimOpen2.jpg

Article about Trondheim Open 2011

I had the pleasure of participating in Trondheim Open 2011. This article is written by Tone Mørkved and printed in Adresseavisen Oktober 8th, 2011. Photos by Steinar Fugelsøy
Trondheim Open 2011

 

Presentation of Svolværraidet memorial exhibition

From Våganavisa 2/3 2011.

avvisannonse Svolvær_b.jpg

Article in the Norwegian magazine Kunst

Art historian Eva Furseth's article on the pilot project Business Development for Artists in the Norwegian magazine Kunst (Art) number 1 2011. Klick on the pictures for larger pictures.

 

Gullfiskbolle-kunst i Wien

Børge Kjeldstad fra Trondheim viser denne uka maleriserien «Fishbowlship» i Wien. Foto: Mathias Marley

Børge Kjeldstad fra Trondheim stiller ut på kunstakademiet i Wien. Adresseavisen

Publisert: 02.02.2011 kl. 10:45
Endret: 02.02.2011 kl. 22:52

I oktober viste Børge Kjeldstad maleriserien «Fishbowlship» under studentfestivalen RUKA på Marinteknisk Senter på Tyholt i Trondheim.

Maleriserien som består av ni bilder, vises denne uka på kunstakademiet i Wien, i forbindelse med en konferanse for det åpne kildekodemiljøet.

Kjeldstad er både billedkunstner og utdannet sivilingeniør ved marinteknisk linje. «Fishbowlship»-serien ble til på grunn av hans interesse for åpen programvare og åpne utviklingsprosesser, der han har forsøkt å flytte skipsdesign inn i nye rom.

Kjeldstad har tro på at om utviklingsprossesser flyttes ut i det åpne rom der alle kan delta, vil antall potensielle testere, tilbakemeldere og utviklere vokse. Slik utvikles blant annet operativsystemet Linux.

 

Maleriet «Another point of view» fra serien «Fishbowlship».

 

Siving tatt av kunsten

Klikk for større bilde Foto: Mathias Marley
Vender tilbake. Børge Kjeldstad jobbet ved Marintek. Han meldte seg på kurs i akttegning for å bli bedre i jobben, ble hektet på kunsten -og sa opp jobben. 

Sivilingeniør Børge Kjeldstad jobbet med å utvikle nye skipskonsept ved Marintek. Så ble han hektet på å male, og sa opp jobben for å bli billedkunstner på heltid.

Nå vender han tilbake til Marintek som utstiller med en billedserie han kaller ”Fishbowlship”. I denne kommer Kjeldstads bakgrunn innen marin teknikk tydelig frem. Kunstneren selv sier han forsøker å analysere designprosesser gjennom kunsten.

- Metoden har vært å flytte det jeg lærte om skipsdesign på høgskolen inn i nye rom. Resultatet er syv bilder som jeg har laget spesielt til denne utstillingen, sier Kjelstad om bildeserien som skal henge oppe til 19. november.

I tillegg til Fishbowlship-maleriene byr utstillingen på ut flere andre verk. Kunstneren maler i olje, bruker sterke farger og bildene er av figurativ karakter. Motivet er ofte enten politisk eller personlig.

Han tok graden sivilingeniør på Skipslinjen ved NTH i 1997 og begynte å jobbe på forskningsinstituttet MARINTEK med utvikling av nye skipskonsept. Som ett ledd i å visualisere konseptideene tok han et akttegningkurs på kveldstid. Kjeldstad ble straks veldig interessert i kunst, og sa kort tid etter opp jobben for å kunne male på heltid.

Utstillingen vises i forbindelse med RUKA, en festival for studenter ved marin teknologi på NTNU som arrangeres av linjeforeningen Mannhullet. Festivalen finner sted de årene det ikke er UKA i Trondheim.

-Universitetsavisa, 28.10.2010

 

Lev godt av kunsten din

Lev godt av kunsten din

Adresseavisen omtaler "Lev godt av kunsten din" piloten

Kringkasting

Utstillingsomtale Adresseavisen

Adresseavisen omtaler Børge Kjeldstads utstilling på NTNU vitenskapsmuseet Suhmhuset, 2008.

Storåsfestvalen:

Satser på kunst: Storåsfestivalen følger opp fjorårets kunstsatssing, men setter også opp sitt eget teaterstykke. [----]
Publisert: 10.07.2008 kl. 22:14 (HEIDI OLIV WOLLAMO, Adresseavisen, nettutgaven)

I år øker fokuset på det ikke-musikalske under Storåsfestivalen. Tidligere i sommer fikk festivalen 235. 000 kroner fra Norsk Kulturråd. I tillegg har festivalen selv budsjettert med like mye, så det er en halv million i potten. En gigantisk sauna kommer, ifølge Sveinung Sundli, fra Finland med egen sauna-DJ. Sirkus med artister fra Cirque du Soleile og gata i India er på programmet.

- De frivillige har vært litt bortgjemt i Trollskogen, men i år prøver vi å knytte de tettere til festivalplassen. Det blir mye mer kunst og performance med Flukt i skogen. Historiefortelling rundt bålet, og så skal maleren Børge Kjeldstad åpent atelier i skogen, forteller Anne.

- I tillegg skal vi hver dag har slampoesi ved bålet på begge festivaldagene. Hvis folk har lyst til å lese poesi eller tekster, så trenger vi flere.

 

Kunstnerisk påfunn i Nidelva

En seks meter høy statue av tre er plutselig dukket opp i Nidelva.
Publisert: 16.05.2002 kl. 14:28 (Adressa nettutgaven, Pål E. Solberg)
Det er trondheimskunstneren Børge Kjeldstad som står bak trepålen som rager opp fra Pirumbanken nedenfor Elgeseter bru. Men Kjeldstad poengterer at dette ikke er et kunstverk.

- Dette er et påfunn og jeg har satt den opp som et innlegg i den kunstpolitiske debatten. Det er mange som lager mye rart som de kaller kunst, men som ikke er det. Kunst skal være krevende. Når jeg først skulle gjøre noe som ikke var kunst, så ville jeg gjøre det kreativt, sier han.

Kjeldstad har varslet politiet om påfunnet sitt, men har ikke fått godkjennelse av kommunen.
- Hadde jeg spurt kommunen hadde jeg aldri fått lov til dette, sier han.

Når Kjeldstad og hans sju hjelpere jobbet i helgen kom plutselig en froskemann fra studentkoret Pirum svømmende ut til dem.

- Han sa at dette kunne vi ikke gjøre fordi det var Pirums eiendom. Men jeg forklarte ham bakgrunnen for prosjektet og ba ham vente og se hvor bra dette kom til å bli. Da var det greit. Jeg kommer til å sende en skriftlig søknad til Pirum, sier kunstneren.

Om du synes statuen ser skjør ut kommer den nok ikke til å bli tatt med strømmen. Den er nemlig gravd halvannen meter ned i bunnen på Nidelva.

Staken-foto

Dette er ikke kunst, men et påfunn, ifølge kunstneren Børge Kjeldstad som har satt opp en seks meter høy påle i Nidelva Foto: Pål E. Solberg

 

- Fjerner staken etter pinse

Trondheim bydrift har det så travelt i 17. mai-forberedelsene at de ikke har tatt særlig notis av anti-kunst-statuen i Nidelva.
Publisert: 16.05.2002 kl. 14:33 (Adressa nettutgave)
- Joda, jeg så trestaken i går da jeg kjørte forbi, men tenkte ikke mer over hvorfor den var plassert der. Vi i bydriften har det rimelig travelt før 17. mai, at staken foreløpig får stå i fred for oss, sier driftsleder Odd Arne Nilsen i Trondheim bydrift.

Han tror byggesakskontoret neppe hadde gitt kunstneren Børge Kjeldstad tillatelse til å grave ned staken i Nidelva om han hadde søkt om lov. Og han tror så visst at den vil bli fjernet etter helga.

- Det blir nok gjort noe med kunstverket etter pinse. Den står jo ikke i veien for noen og det at folk undrer seg over hva det er, kan være bra det også, sier Nilsen.